We have already started working on Grade 2 students’ academic language skills on writing. As part of a whole year writing project based on the 6+1 Traits of Writing – a methodology with guiding principles to boost the quality of students’ reading writing skills – children were engaged to write about themselves in a fun and interesting way.
It all started with a meaningful discussion about being different, in which they could see pictures of two different beautiful birds, comparing their common traits and also its differences. After reading the story “It’s okay to be different”, by Todd Parr, they could make connections between the topics in the narrative and their own personal characteristics, starting with their names, age and something they would like to tell people about them.
According to Jim Cummins, one of the most important researchers on dual language development, there are two major aspects of language proficiency that must be acquired by second language learners: BICS (Basic Interpersonal Communication Skills) and CALPS (Cognitive Academic Language Proficiency). The first one is the conversational, social, everyday language, and the second one involves the proficiency of academic language in different areas of knowledge and subject areas.
It was not only a simple, but significant piece of writing, but also an opportunity for children to get to know each other and strengthen friendship bonds. In addition, teachers could also assess their writing skills in order to differentiate instruction according to each students’ needs.
Escrevendo sobre mim…
Os alunos do Grade 2 estão desenvolvendo suas habilidades de escrita na língua adicional de várias maneiras. Como parte de um projeto anual de escrita tendo como base o 6+1 Traits of Writing – metodologia fundamentada em práticas voltadas para aumentar a qualidade das habilidades de leitura e escrita dos alunos – as crianças foram engajadas a escrever sobre si mesmas de uma maneira divertida e interessante.
Tudo começou com uma discussão significativa sobre ser diferente, na qual eles puderam ver fotos de dois belos pássaros diferentes um do outro, comparando seus traços comuns e também suas diferenças. Após a leitura da história “Tudo bem ser diferente”, de Todd Parr, eles puderam fazer conexões entre os temas da narrativa e suas próprias características pessoais, começando pelo nome, idade e algo que gostariam de contar às pessoas sobre eles.
De acordo com Jim Cummins, um dos pesquisadores mais importantes sobre o desenvolvimento em duas línguas, existem dois aspectos principais da proficiência linguística que devem ser adquiridos pelos aprendizes da segunda língua: BICS (Habilidades Básicas de Comunicação Interpessoal) e CALPs (Habilidades Cognitivas de Proficiência em Linguagem Acadêmica). A primeira consiste na linguagem conversacional, social, cotidiana e a segunda compreende a proficiência da linguagem acadêmica em diferentes áreas do conhecimento e componentes curriculares.
Esta não foi apenas uma simples, porém significativa, amostra de escrita, mas uma oportunidade para as crianças se conhecerem e fortalecerem os laços de amizade. Além disso, os professores também puderam avaliar as habilidades de escrita para diferenciar o ensino de acordo com as necessidades de cada estudante.
Head Teacher: Camila Binha
Teacher Assistant: Kelly Cristina Brito