icone whatsapp

Messages from nature

Messages from nature

Messages from nature

Messages from nature:

How a cocoon encouraged communication and collaboration among children

The children in Preschool 3A made an exciting discovery when they found a cocoon inside their friend’s bag. Larissa exclaimed that there was a butterfly inside, which added emotional value to the object as it became a shelter for a living thing. Everyone agreed that it was necessary to care for the cocoon, but there was a challenge: how to ensure its safety in a classroom shared with other children and adults?

This scenario highlighted the need for important communication between those sharing room 17, and thus an intense exchange of messages began. The first one was an invitation to share the responsibility of caring for the cocoon and waiting for the butterfly to emerge. However, as often happens with communication, they discovered that messages can take unexpected routes. For example, Preschool 3B suggested naming the butterfly, which took the email exchange to a new level.

Through this exchange of messages, the children learned that print text can be used as a way to build relationships with others and solve problems. They experienced writing as a social activity that a community uses to live together. By working together to decide what to write and how to write it, the children were immersed in an environment of cooperation and awareness of how to convey a message while considering everyone’s perspective.


Mensagens da natureza

Mensagens da natureza:

Como um casulo encorajou a comunicação e colaboração entre as crianças

As crianças do Preschool 3 A fizeram uma descoberta empolgante ao encontrarem um casulo dentro da mochila de um colega. Larissa exclamou que havia uma borboleta dentro, o que acrescentou um valor emocional ao objeto, já que se tornou um abrigo para um ser vivo. Todos concordaram que era necessário cuidar do casulo, mas havia um desafio: como garantir sua segurança em uma sala de aula compartilhada com outras crianças e adultos?

Este cenário destacou a necessidade de uma importante comunicação entre aqueles que compartilham a sala 17, e assim começou uma intensa troca de mensagens. A primeira foi um convite para compartilhar a responsabilidade de cuidar do casulo e aguardar o nascimento da borboleta. No entanto, como frequentemente acontece com a comunicação, eles descobriram que as mensagens podem tomar caminhos inesperados. Por exemplo, o Preschool 3B sugeriu dar um nome à borboleta, o que elevou o intercâmbio de e-mails a um novo patamar.


Por meio desse intercâmbio de mensagens, as crianças aprenderam que o texto impresso pode ser usado como forma de construir relacionamentos com os outros e resolver problemas. Elas experimentaram a escrita como uma atividade social que uma comunidade utiliza para conviver em conjunto. Ao trabalharem juntas para decidir o que escrever e como escrever, as crianças foram imersas em um ambiente de cooperação e consciência de como transmitir uma mensagem considerando a perspectiva de todos.

Maria Paula Maluf, professora do Preschool 3 A
Erika Silva, professora do Preschool 3 B

Notícias Relacionadas