Language in action

Language in action: Unleashing the power of games in learning

Using games as a dynamic strategy for language learning can be fun and engaging. It opens up a range of opportunities for children to express themselves, which is especially beneficial for those who are apprehensive about making mistakes. The cooperative nature of games goes beyond mere entertainment, promoting skills such as cooperation, problem-solving, and creativity. In this context, competition gives way to collective success, highlighting the mutually beneficial aspects of this innovative educational approach.

Our Body & Movement classes have been playing a significant role in incorporating games that not only develop the mentioned skills but also contribute to students enhancing their English language skills in a natural and spontaneous way. Physical activities, in addition to their health benefits, provide an excellent opportunity for the application of communication in real-world situations.

Children in Grade 2A and 2B discovered how to apply academic language to describe ongoing events while playing dodgeball. Phrases like “They are dodging!”, “They are playing!”, “They are throwing the ball!”, “Sofia and Theo are running!”, and “Nathalia is sitting!” echoed throughout the court. The evident joy in their voices and their active participation exemplify the success of this interactive approach.

The dodgeball game went beyond being just a body and movement activity; it turned into a fun linguistic workshop where students learned and applied terms such as “running”, “playing,” “shouting”, “jumping”, “throwing”, and “having fun” meaningfully. The integration of games and language learning led them to understand the practical application of the language in real-life contexts. Such experiences interweave coherence and connection between different elements in the teaching-learning process.

Linguagem em ação: despertando o poder dos jogos na aprendizagem

Utilizar jogos como estratégia dinâmica para a aprendizagem da língua pode ser divertido e envolvente. Isso abre uma série de oportunidades para as crianças se expressarem, o que é especialmente benéfico para aqueles que estão apreensivos em cometer erros. A natureza cooperativa dos jogos vai além do mero entretenimento, promovendo habilidades como cooperação, resolução de problemas e criatividade. Nesse contexto, a competição cede lugar ao sucesso coletivo, destacando os aspectos mutuamente benéficos dessa abordagem educacional inovadora.

Nossas aulas de Corpo & Movimento têm desempenhado um papel significativo na incorporação de jogos que não apenas desenvolvem as habilidades mencionadas, mas também contribuem para que os alunos aprimorem suas habilidades na língua inglesa de maneira natural e espontânea. As atividades físicas, além de benéficas para a saúde, oferecem uma excelente oportunidade para a aplicação da comunicação em situações reais.

As crianças do Grade 2 A e B descobriram como aplicar a linguagem acadêmica para descrever eventos em andamento enquanto jogavam queimada. Frases como “Eles estão desviando!”, “Eles estão jogando!”, “Eles estão lançando a bola!”, “Sofia e Theo estão correndo!”, e “Nathalia está sentada!” ecoaram por toda a quadra. A alegria evidente em suas vozes e a participação ativa deles exemplificam o sucesso dessa abordagem interativa.

A brincadeira de queimada foi além de ser apenas uma atividade de corpo e movimento; ela se transformou em um divertido workshop linguístico no qual os alunos aprenderam e aplicaram termos como “correndo”, “jogando”, “gritando”, “pulando”, “arremessando” e “se divertindo” de maneira significativa. A integração de jogos e aprendizagem da língua levou-os a compreender a aplicação prática da língua em contextos da vida real. Essas experiências entrelaçam coerência e conexão entre diferentes elementos no processo de ensino-aprendizagem.

Professoras Adriana Coteco, Camila Binha e Evelyn Mignella