On a certain day in the beginning of the year, a small class of 5 year olds had an encounter with Dr. Seuss as it reads one of his books – “Green Eggs and Ham”. The plot is simple from the perspective of the sequence of events: There is a little furry animal who is at the same time strange and familiar – because it resembles a human being, but is as hairy as a very hairy dog – who tries to convince another furry animal to taste the dish from the title of the story and in order to achieve this goal, it creates funny rhymes and long and persistent debate.
In the midst of this nonsense and crazy plot – who would go through such troubles to offer a friend such an unusual meal? – or, maybe, because of this wacky narrative, the magic happens. After a few minutes, there is a choir of children cheering for the big hairy one to try green eggs and green ham. Eager to know whether it would like it or not, we can feel an electric tension in the air around that group of children, who taste the dish together with the character.
It is in this high voltage that learning takes place – in the expectation for the new words, images or events, children savor narratives, take in new words, or pronounce them again just to keep the presence of the story that filled them in.
THE END!
P.S: Do you think it liked green eggs and ham?
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Um certo dia no início do ano…
Em um certo dia no início do ano, uma pequena sala de crianças de 5 anos teve um encontro com o Dr. Seuss ao ler um de seus livros – “Green Eggs and Ham”. O enredo, do ponto de vista dos acontecimentos, é simples: Há um pequeno ser peludo ao mesmo tempo estranho e familiar – familiar porque lembra um humano, mas é tão peludo quanto um cachorro peludo – que procura convencer outro ser igualmente peludo a experimentar a iguaria do título da história e para isso cria rimas e vai a incríveis lugares tecendo uma longa e obstinada argumentação.
Ainda que com esse enredo um tanto sem sentido e maluco – afinal, quem faria isso tudo apenas para que o amigo provasse uma comida diferente? – ou, talvez, por causa dessa narrativa um tanto maluquinha, a mágica acontece. Após poucos minutos, havia um coro de crianças que torcia para que o tal pequeno ser experimentasse a iguaria e o outro fosse bem-sucedido em sua missão. Ansiosos por saber se ele iria provar e gostar de ovos verdes e presunto, faz-se presente uma tensão quase elétrica no ar em volta desse grupo de crianças que sente, junto com o personagem, o sabor daquele prato.
Na nuvem dessa tensão, aprendizagens acontecem – na expectativa pelas novas palavras, imagens ou eventos, as crianças saboreiam narrativas, introjetam palavras, ou as pronunciam para fazer novamente presente a história que as recheou.
FIM!
P.S: Será que ele gostou de ovos verdes e presunto?
Maria Paula Maluf – Preschool 3 A